SEO

Få gode råd om søgemaskineoptimering (SEO) og hjælp til at skrive SEO-tekster, så jeres website bliver mere synligt i bl.a. Google.

Uanset hvor godt og relevant indholdet på jeres hjemmeside er, har det kun værdi, hvis det bliver fundet af brugerne. Derfor er succes på nettet i bund og grund et spørgsmål om, hvor mange der ser jeres website og ikke mindst, om sitet når ud til de rigtige personer.

Langt de fleste websites må kæmpe om brugernes opmærksomhed i Googles søgeresultater. Hvis I vil være synlige i Google uden at skulle betale for en (annonce)topplacering gennem Google AdWord, er der kun to ting at gøre: Gør brugernes tilfredse, og gør Google tilfreds!

Gør brugerne tilfredse!

I skal skabe unikt indhold, som brugerne sætter pris på, vender tilbage til igen og linker til fra deres egne websites.

Når vi bevæger os rundt på nettet, sætter vi digitale fodspor. De afslører, hvilke sider vi besøger, hvor lang tid vi opholder os på et bestemt website, hvor mange sider vi kigger på, om vi vender tilbage til sitet igen, og om vi måske endda linker til det. Brugernes såkaldte "user engagement" udnytter Google til bl.a. at vurdere, hvilke websider der er mest relevante for den enkelte bruger og som derfor skal ligge i top i brugerens søgeresultater, og hvilke der ikke skal. Vi opholder os nemlig længere tid på en webside med opdateret kvalitetsindhold, vender oftere tilbage til en sådan side og linker oftere til den end til sider med indhold af lav kvalitet.

Hvis I vil have flere brugere til jeres website, handler det derfor om at skabe unikt indhold af høj kvalitet, som giver brugerne en god oplevelse. På den måde øger I chancen for, at jeres website klarer sig bedre end konkurrenternes i Googles søgeresultater. Det kan jeg hjælpe jer med. Kort sagt kan jeg hjælpe jer med at skrive unikke og inspirerende tekster, der matcher brugernes behov, at undgå forkerte oplysninger, stavefejl, links der ikke virker og alt andet, der irriterer brugerne. Og jeg kan holde øje med, om andre gode relevante websites linker til jer.

Gør Google tilfreds!

Det er vigtigt, at jeres website overholder Googles retningslinjer. Nogle af retningslinjerne er tekniske, som fx at jeres website bør have mobilvenligt responsivt webdesign og være fuldt indekserbart, at websitet bør indlæses (loade) hurtigt og ikke indeholde flere variationer af den samme side eller tekst (duplicate content).

Andre retningslinjer drejer sig bl.a. om, at jeres sider skal være tydelige omkring, hvad de handler om. Dvs. indeholde de ord, som brugerne vil skrive i Google for at finde en side som jeres. Jeg kan gennemgå jeres website og især vurdere, om de enkelte sider klart og tydeligt beskriver indholdet. Det er vigtigt, at sidetitlen (TITLES), meta-description, h-tags i form af overskrift og mellemrubrikker, billedtekster, alt-tekster, filnavne mv. og ikke mindst selve teksten tydeligt viser, hvad siden handler om. Siden skal med andre ord indeholde de nøgleord, som brugerne vil skrive i Google, når de leder efter en side som jeres, men den såkaldte keywords-density skal på den anden side også være fornuftig. Jeg kan også tjekke forskellige databaser på nettet for at se, hvilke søgefraser, der er de mest populære i Google, og dermed om I bør udvide antallet af nøgleord, som jeres site skal findes på. Her vil jeg både se på sitet generelt og på de forskellige typer sider som forside, sektionsforsider, artikel- og produktsider mv. Jeg kan også vurdere, om sitet har en fornuftig intern navigation.

Desuden kan jeg stå for løbende at overvåge jeres website og holde øje med evt. fejl med indeksering, om jeres robot-txt-fil ser fornuftig ud - at den fx ikke tillader crawling af søgeresultatsider - om der er HTML-problemer og duplicate content på sitet, om der er tekniske fejl på sitet fx 404-sider, mv. Jeg kan også hjælpe jer med at få gode relevante sider til at linke til jer. Antallet og kvaliteten af links og linksdata er nemlig centralt for at ranke godt i Google.

Kort sagt kan jeg hjælpe jer med at optimere indholdet på jeres website, så Google har lettere ved at finde og forstå jeres sider, så I opnår en bedre placering i søgeresultaterne.